Select Page
DEPARTAMENT DE LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA I LLENGÜES CLÀSSIQUES

“En algún lugar de un libro hay una frase esperándonos para darle un sentido a la existencia”.

Miguel de Cervantes

PROFESSORAT

Claudia Castells

Sara Hermosa

Montserrat Martínez

Trinidad Jiménez (Cap de departament)

 

Clàssiques

Josep Maria Cozar

 

En la societat globalitzada actual, el coneixement dels idiomes és més que una avantatja competitiva, una necessitat. No cal dir, doncs, que el domini correcte del castellà, la llengua de més de 500 milions de persones, és fonamental. Per la seva banda, els coneixements que ens aporta la Literatura, apart de servir-nos de models a imitar i així contribuir a la millora de l’expressió oral i escrita, ens enriqueix culturalment i fa que entenguem millor la psicologia humana i la nostra societat.

Pel que fa a les llengües clàssiques, menyspreades per considerar-les llengües “mortes” , el seu estudi ens facilita un millor coneixement de les pròpies llengües, tant del Castellà com del Català, al ser el Llatí la seva llengua mare, i el Grec, font de creació de moltes de les paraules que conformen el seu corpus lèxic. Però no sols això, també ens dóna una perspectiva històrica sobre el món grec i, sobretot, el romà, que estan en la base de la història i la formació d’Europa i les seves institucions.

EN DEFENSA DE LES HUMANITATS

El Departament de Llengua castellana i Literatura i Llengües clàssiques està compromès en la defensa de les assignatures d’Humanitats perquè allunyar-se d’elles “empobreix i aïlla”. Les llengües i la literatura, la filosofia, la història i les arts són els pilars fonamentals de la civilització i la cultura. Per això, és imprescindible garantir que tothom sàpiga parlar, llegir i escriure correctament.

  1. Eduquen la identitat: La lectura profunda educa la concentració i el carácter.
  2. Fomenten la creativitat: Per tenir una mirada nova sobre una cosa cal haver-la treballat. “Si t’agrada molt llegir, acabaràs escrivint”.
  3. Forgen l’esperit crític: El saber aporta capacitat per prendre distància i reflexionar.
  4. Donen capacitat de lideratge: Les humanitats ens capaciten per ser competitius al mercat laboral, perquè permeten tenir un coneixement aprofundit de la condició humana, condició indispensable per poder desenvolupar correctament funcions de lideratge.
  5. Eviten les desigualtats: Denigrar la formació humanista alimenta l’escletxa social. La ideologia en la qual el guany és l’únic que compta ens condueix a la destrucció dels vincles humans. A més del benefici material, hi ha altres béns, molt més rellevants per a la persona.

OBJECTIUS

El Departament de Llengua castellana i Literatura i Llengües clàssiques té com a objectius principals:

  1. Treballar la diversitat de forma més efectiva
    Pel fet que el nostre Institut té com un dels seus pilars bàsics treballar cada dia millor la diversitat que presenta l’ alumnat, el nostre Departament es vol implicar també en aquesta tasca intentant adequar de forma més efectiva la metodologia, els materials i recursos utilitzats per a aconseguir atendre aquesta diversitat i tractar-la com quelcom que ens enriqueix a tots.
  2. Potenciar l’ ús de les TIC, compaginant-les amb l’ aprenentatge tradicional.
    El nostre Departament, aposta per un aprenentatge mixt: aprofitar les possibilitats pedagògiques que ens ofereixen les noves tecnologies i intentar ampliar-ne el seu ús progressivament, però sense deixar de treballar de forma tradicional, llegint i escrivint sobre paper.
  3. Millorar l’ expressió i comprensió oral i escrita dels nostres alumnes
    Aquest és, evidentment, un objectiu a llarg termini. Es tractaria de potenciar, des de primer curs de l’ ESO, les eines que facin possible l’ assoliment progressiu de l’expressió i comprensió oral i escrita, mentalitzant els alumnes sobre la importància personal i social que té el domini d’ aquestes destreses, valorant les lectures que vulguin fer apart dels llibres de lectura obligatòria o animant-los a elaborar els seus propis treballs creatius. I per potenciar tot això, el nostre Departament forma part activa del projecte MILEC (Millora de la lectura i l’escriptura) que es va implementar al nostre institut fa uns quants anys.
  4. Aplicar la co-avaluació
    Hem pensat que aquesta pot ser una forma efectiva d’ avaluació a aplicar. Amb això, volem aconseguir que aquests alumnes s’ impliquin més en el seu aprenentatge i en treguin més profit.
  5. Contribuir a l’ enriquiment cultural del nostre alumnat
    Per a aconseguir aquest objectiu, el nostre Departament sempre organitza unes activitats d’ampliació curricular, com són sortides al teatre per a que els alumnes puguin aprofundir en l’ estudi d’ un autor i una obra concreta, alhora que coneixen la seva vessant escènica o realitzen alguna ruta literària, alguna visita relacionada amb el món clàssic, etc.

NOTÍCIES DEL DEPARTAMENT

POETRY SLAM

POETRY SLAM

Aquesta setmana l'alumnat de 3r d'ESO ha començat un taller de Poetry Slam (50% poesia i 50% interpretació) amb el poeta, actor i professor de l'Escola Superior d'art dramàtic Eòlia de Barcelona, Salva Soler qui ha participat en alguns dels Festivals de Literatura més...

25N al Milà!

25N al Milà!

El 25 de novembre del 2021 es van dur a terme un conjunt d’activitats per reivindicar el Dia Internacional Contra la Violència de Gènere. Un grup d’alumnes del batxillerat d’arts escèniques van interpretar diferents esquetxos de denúncia, una performance i danses a...

“Nada”, treball de llengua castellana

“Nada”, treball de llengua castellana

L'alumnat de 2n de batxillerat B han treballat la novel·la "Nada", de Carmen Laforet, lectura prescriptiva de 2n de batxillerat a la matèria de Llengua Castellana. Les alumnes Meritxell Antúnez, Maria Parada i Ainoha Rull han preparat un tràiler de la novel·la. El...

“Romeo y Julieta” a 2N

“Romeo y Julieta” a 2N

L'alumnat de 2n d'ESO, grup N, va representar una obra de teatre a la matèria de castellà. Cadascú va crear el seu propi vestuari per interpretar "Romeo y Julieta".         https://www.youtube.com/watch?v=LJVgAnggjbI&feature=youtu.be

“Yo nací libre”

“Yo nací libre”

Durant el 3r trimestre telemàtic l’alumnat de 1r d’ESO ha muntat aquest vídeo per repetir les paraules de la pastora Marcela, considerada un dels primers personatges (ficticis) feministes de la literatura castellana i que trobem dins de l’obra Don Quijote de Mancha....

“Audiopoemas” de 1r de Batxillerat

“Audiopoemas” de 1r de Batxillerat

L'alumnat de 1r de Batxillerat ha elaborat uns "Audiopoemas" dins la matèria de Llengua Castellana i literatura. Hi ha hagut un concurs intern al grup de 1r C, que ha donat lloc al rànquing següent:    1r lloc: Rebeca Florez: "Hombres necios que...

Sortida “Lazarillo de Tormes”

Sortida “Lazarillo de Tormes”

El dia 10 de març els alumnes de 3r d'ESO han vist l'adaptació teatral de l'obra La vida de Lazarillo de Tormes y de sus fortunas y adversidades a Cal Bolet. L'espectacle ha mostrat un enfocament de l'obra clàssica en clau moderna i tocs humorístics que ha agradat...

Sortida “Luces de bohemia”

Sortida “Luces de bohemia”

Divendres, 13 de desembre de 2019, l’alumnat de 1r de Batxillerat, va anar a Cal Bolet per tal d’assistir a la representació de l’obra “Luces de bohemia”. Es tracta d’una obra cabdal del teatre espanyol del segle XX. Amb “Luces de bohemia”, Ramón Mª del Valle-Inclán...

Visita a la Barcelona romana

Visita a la Barcelona romana

El dijous 12 de desembre els alumnes de primer i segon de Batxillerat que cursen la matèria de llatí van poder visitar les restes romanes, que es troben disseminades per diferents indrets de la ciutat de Barcelona, i el Museu d’Història de la Ciutat, situat a la Plaça...

Secured By miniOrange