Select Page
Sara Hermosa, professora de llengua castellana del Milà i Fontanals, és una de les integrants del grup GrOC, promogut pel professor de sintaxi de l’Autònoma Ángel J. Gallego—també és coordinador de la prova de llengua castellana de les PAU— i pel professor de llengua castellana al batxillerat Germán Cánovas. Hi participen altres facultats de filologia hispànica de l’estat. GrOC és una iniciativa que va néixer el 2013 i que planteja tot de propostes que contribueixen a l’ensenyament d’una gramàtica reflexiva i competencial en l’àmbit de la secundària i el batxillerat. El grup disposa d’una revista online, ReGrOC (Revista de Gramática Orientada a las Competencias). Dins aquest projecte, la iniciativa One Last Question… aplega estudiants de batxillerat i de grau, que hi col•laboren tot fent entrevistes a professors/es d’institut i d’universitat. En aquestes entrevistes es plantegen un seguit de preguntes que, en un to distès, permeten conèixer les idees dels professors/es sobre l’ensenyament de la gramàtica, en particular, i de l’educació, en general. En el cas del Milà, i dirigits per la professora Sara Hermosa, hi participen els alumnes de 2n de batxillerat Jordi Bel, Clàudia Freixedas i Laia Xiao Planas.

Per altra banda, la revista va néixer amb la voluntat d’oferir monogràfics de llengua que acostin i facin compatible la feina que es fa a les aules dels instituts i la que se segueix treballant a les de les facultats de filologia. De fet, la revista va començar com un òrgan de difusió per als professors universitaris, però actualment s’ha obert a la participació dels professors de secundària. Hi ha, doncs, la voluntat de partir de les necessitats del professorat. D’altra banda, s’ha convingut que els monogràfics acullin, també, la feina dels filòlegs catalans i professors d’aquesta llengua. I, finalment, s’ha considerat que, en aquesta tasca d’ensenyar una llengua més viva i adaptable a cada context de comunicació, no es podia deixar de banda els traductors.

La revista ReGroc aborda, per tant, les necessitats que els professors tenen a l’aula, i es proposa de fer una actualització de la gramàtica que la faci una eina més útil. Per això cada monogràfic treballarà alguns dels temes gramaticals que més repercussió tenen en la llengua escrita. A partir d’aquí, s’enllaçarà un professor universitari amb un professor de secundària: tots dos faran la feina coordinadament i amb una visió àmplia i de futur. El primer s’encarregarà de crear el material teòric. El segon el posarà en solfa a l’aula.

Tot aquest projecte tan ambiciós tot just comença ara. Entre l’estiu vinent i el Nadal, els professors universitaris enllestiran la feina teòrica, que els professors de secundària no aplicaran, plenament, fins al curs 2022-23. En aquest cas, els professors d’institut tindran tot aquest curs per redactar la valoració pràctica de l’experiència. Els temes són diversos, i abracen un espectre ampli de la gramàtica de les dues llengües en contacte (els connectors, l’ús de preposicions, l’oralitat i l’escriptura, el paràgraf i el text, les interferències entre les dues llengües…).

La professora Sara Hermosa des d’aquest curs ensenya llengua castellana al Milà. Dona inquieta i ensenyant vocacional, com a docent activa que és la Sara se serveix contínuament de les xarxes socials per contactar amb els alumnes i fer-los treballar —i reflexionar sobre el llenguatge i la llengua— més enllà de les fronteres de l’aula.

La professora Sara Hermosa, flanquejada pels alumnes Clàudia Freixedas, a la seva esquerra, i Laia Xiao Planas i Jordi Bel, a la seva dreta.  

Secured By miniOrange