Som un equip interdisciplinar format per cinc orientadores, una educadora d’educació especial, una tècnica d’integració social i dues auxiliars de suport a l’educació inclusiva. Donem suport i fem el seguiment de l’alumnat que requereix mesures i suports addicionals i/o intensius, així com a l’alumnat que per les seves circumstàncies personals, emocionals o socials ho requereixen. Cada nivell té una orientadora de referència i participa dels equips docents corresponents.
Treballem des de la responsabilitat amb les famílies de l’alumnat per desenvolupar el potencial de l’alumnat a tots els àmbits (d’aprenentatge, personal i social).
La nostra tasca es realitza amb el suport de la coordinació amb els serveis externs per afavorir la visió global de l’alumnat i facilitar el procés d’ensenyament- aprenentatge.
PROFESSORAT
Orientadores educatives:
Rosa Cortes
Leyre Contreras
Mar López
Josefa Lucas (Cap de departament)
Carolina Ojeda
Personal d’Atenció Educativa:
Monte Armengol (educadora d’educació especial)
M. Teresa Caymel (auxiliar d’educació especial)
Montse Iglesias (tècnica d’integració social)
Rut Manjón (auxiliar d’educació especial)
PROJECTES I INICIATIVES
Tot seguit presentem les línies d’actuació més importants del departament:
- Col•laborem amb les tutories en la prevenció de conductes de risc i gestió de conflictes.
- Portem a terme un grup de diversificació curricular a 4t d’ESO, MAP, Mòdul d’Aprenentatge Productiu. És una modalitat de diversificació curricular adreçada a nois i noies de 4t d’ESO que han viscut itineraris educatius mancats de motivació i interès per l’aprenentatge i sobre els quals pesa l’ombra del fracàs escolar.
- Portem a terme el Servei de Mediació.
- Portem el control de l’absentisme, participem en la seva prevenció i detecció.
- Participem a les Comissions Socials.
- Atenem individualitzadament a l’alumnat que ho requereixi.
- Fem entrevistes amb les famílies.
- Donem suport en l’elaboració, implementació i avaluació dels plans de suport individualitzats (PI)
- Coordinem el procés d’avaluació psicopedagògica dels alumnes en el marc de la comissió d’atenció a la diversitat i, si escau, amb l’equip d’assessorament psicopedagògic.
- Fem tallers de cuina, compres, hort i piscina.
- Col•laborem en les activitats de prevenció de conductes de violència masclista i del dia de la dona.
- Treballem en xarxa amb altres serveis com ara l’EAP, Serveis Socials de l’Ajuntament de Vilafranca i del Consell Comarcal, CSMIJ,…
- Elaborem l’informe de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu.
- Col•laborem amb els equips dels centres en la planificació, implementació i avaluació de les diferents mesures i suports universals, addicionals i intensius d’atenció educativa als alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
- Assessorem en relació amb la funció docent orientadora a tots els docents i equips de centre.
- Assessorem als professors en aspectes pedagògics per al disseny d’entorns d’aprenentatge afavoridors d’una resposta educativa singularitzada per a tots els alumnes.
- Donem suport a la planificació, implementació i avaluació de les actuacions específiques relacionades amb la projecció dels aprenentatges i amb l’orientació acadèmica i professional per a la continuïtat formativa de l’alumne.
- Portem a terme el procés d’avaluació psicopedagògica d’un alumne o grup d’alumnes, i escau, en col•laboració amb l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP).
- Col•laborem en l’elaboració, implementació, avaluació i actualització del projecte educatiu en relació amb l’orientació educativa i amb les mesures destinades a facilitar l’accés a l’aprenentatge i la participació de tots els alumnes.
- Col•laborem en la coordinació i la planificació de l’orientació educativa del centre pel que fa al procés d’acollida, les accions pedagògiques compartides entre etapes i ensenyaments, l’acció tutorial i l’orientació acadèmica i professional.
- Coordinem i planifiquem amb els professionals i serveis de la xarxa de suport a l’educació inclusiva, en especial amb el o la professional de l’equip d’assessorament psicopedagògic, de les actuacions i els recursos per al seguiment i avaluació dels alumnes vinculats a aquests serveis.
NOTÍCIES DEL DEPARTAMENT
Nadal als tallers del Milà!
Aquesta setmana s'han dut a terme diverses activitats per a celebrar les festes de Nadal a l'institut, i l'alumnat del taller de manualitats del SIEI ha preparat una parada al vestíbul amb elements nadalencs que havien elaborat ells mateixos. Els del taller de compres...
Xerrada d’orientació laboral a 2n CFGS Ensenyament i animació socioespotiva
El dijous 29 d'octubre del 2020 en Pol Mena, formador de CCOO, va realitzar una xerrada pels alumnes de 2n CFGS Ensenyament i animació socioespotiva a l'espai La Fassina, a Vilafranca del Penedès.La xerrada va ser durant l'assignatura de Formació i...
Avaluació MAP
El dimecres 11 de desembre el grup de 4t MAP (mòdul d'aprenentatge productiu) va anar a l'avaluació trimestral que es desenvolupa a la Fassina. L'alumnat va presentar els productes que han estat elaborant al llarg de tot el trimestre relacionats amb el seu...
L’alumnat del SIEI va a la hípica
Els alumnes del SIEI hem anat a l'Hípica Maset dels Cavalls de Pacs. Hem pogut donar de menjar als cavalls, -pinso i alfals-, raspatllar-los, netejar-los les peülles i untar-les d'un greix especial perquè estiguin ben protegides, i finalment... hem pogut muntar-los i...
Taller de sensibilització sobre els dèficits visuals
El passat dimecres 25 d'abril, l'alumnat de 3rOb va desenvolupar una dinàmica per posar-se en la pell del seu company i amic Nil Aguado. Nil és invident de naixement i es mou amb molta seguretat per tot l'institut amb l'ajuda del seu bastó. La dinàmica ha...
4t MAP a la Fassina
Dilluns 17 els alumnes de 4t MAP van assistir a l'avaluació trimestral al Servei d'Educació i Formació La Fassina. Cada alumne va presentar el producte qua havia realitzat durant les pràctiques formatives a les empreses respectives.